ЗАВДАННЯ ДЛЯ 10/11 КЛАСУ
УКРАЇНСЬКА МОВА
І. (12 балів) Дайте
чіткі і лаконічні відповіді на запитання
1.
Продемонструйте
два різних випадки вживання одного способу дієслова у значенні іншого.
2.
Продемонструйте
явище переходу прикметника з одного розряду в інший, наведіть чотири приклади.
3.
Поясніть
написання слів темно-зелений,
вічнозелений, зеленоокий, вічно юний.
5.
Поставте
наголос у словах.
Везти, чорнозем, легкий, псевдонім, жалюзі, свого, разом,
сміється.
6.
Визначте
рід іменників, дібравши до них відповідні прикметники
Дівча—
Гайдамака—
Парасоля—
Нежить—
Дрож— Нероба—
Пил—
ІІ. (6 балів) Стисло розкрийте питання «Тавтологія як стилістична фігура.
Тавтологія—вада мовлення». Наведіть приклади.
ІІІ. (20 балів) Прочитайте текст, виконайте завдання.
1)Чоловік відчув,
як біля нього по-голубиному бриніли юні душі, бриніли сподівання і любов… 2) І
світ змінився в Маркових очах. 3) Може він підходить не до звичайного натрудженого
і місяцем завороженого мосту а до
порога своєї далекої юності коли так само дівчата після війни співали журливі
пісні а місяць так само начебто люблячий батько вродою
огортав навіть тих безталанниць які
й на Великдень не виходили з полотна… 4) І жаль стало Маркові і своїх далеких
років, що зникли за місячним маревом, і оцих дівчаток, на утлих плесах яких і
досі лежав непосильний тягар війни. 5) За добрих чоловіків і за себе трудяться
вони від зорі й до зорі, і не одна з них заплаче на чужому весіллі, не
дочекавшись свого. 6) А ти, чоловіче, нічим не зможеш допомогти оцій юності, до
якої з-під мосту білими руками тягнеться калиновий цвіт. 7) Найбільше,
що ти можеш зробити, —це знайти для них найлюдяніше слово і так господарювати, щоб вигнати безхліб’я та злидні з людських осель і
щоб із сорока жіночих років не визирали тіні старості. (М. Стельмах)
(2 бали) Запишіть підкреслені в тексті слова фонетичною
транскрипцією.
(2 бали) Поясніть орфограми в словах, позначених напівжирним курсивом.
(2 бали) Позначте графічно будову слів, виділених напівгрубим прямим накресленням.
(2 бали) Визначте спосіб творення в словах, наведених курсивом
(3 бали) Поставте розділові знаки в реченні №3.
(3 бали) Накресліть схему сьомого речення.
(3 бали) Поясніть лексичне значення слів утлих (4 речення), маревом
(4 речення), бриніли (1 речення).
(3 бали) Запишіть 6 фразеологізмів зі словом ДУША.
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
І. (8 балів) Дайте чітку і лаконічну відповідь на питання
1. Кого називають королем тиражу в 20-30 роках ХХ ст.?
2. Продовжіть логічний ряд: Пава, Трепов,…
Назвіть автора і назву твору, у якому описано цих героїв.
3. Хто входив до «п’ятірного грона» неокласиків? Вкажіть автора і назву
твору, з якого взято цю назву.
4. Укажіть літературний термін, який відповідає визначенню:
А) Світоглядно-поетична концепція, яку характеризують такі поняття:
«кольоровий слух», «слуховий колір», поетичний всесвіт, філософія всеядності________
Б) Концепція повноправного життя, ідеал активної життєрадісної людини,
здатної до боротьби ______
ІІ. (12 балів) Проаналізуйте поезію
за планом:
1.
Основний мотив,
особливості строфічної будови та поетичного синтаксису
2.
Дослідіть внутрішні
опозиції (приховані протиставлення) у вірші. Яке їх семантичне (змістове)
навантаження?
3.
Назвіть художні
засоби та їхню роль для розкриття образу ліричного героя, відтворення настрою
поезії, її «драматичного нерва».
4.
У чому актуальність
твору.
РОСА
Відпадає світу кора,
видно нерви живі.
Лиш роса, як небесна ікра,
мерехтить на траві.
Йдуть останні. Вгорнулись в ясну,
наче з неба посли.
Позбирали святу росу,
на базар понесли.
І.
Малкович
Вересень
1990
Немає коментарів:
Дописати коментар