Календарно-тематичне планування з зарубіжної літератури (11 кл)
Зарубіжна література (рівень
стандарту).: підруч. для 11 кл. закл.
загальн. середн. освіти / Ольга Ніколенко, Людмила Ковальова, Людмила Юлдашева,
Дмитро Лебедь, Ольга Орлова, Катерина Ніколенко. – К.:Грамота, 2019. – 192 с.:
іл.
№
|
Розділ, тема уроку
|
Дата проведення
|
||||
11-А
|
11-Б
|
|||||
Вступ. Література. Мораль. Людяність (1 год.)
|
||||||
1
|
Виклики сучасного світу. Значення літератури та культури для збереження
миру й духовності. Роль вітчизняної перекладацької школи для популяризації
світової літератури й формування українського читача. Літературні премії
світу, письменники-лауреати та їхній внесок у боротьбу за мир і духовність.
ТЛ
Діалог культур. Поглиблення поняття про художній переклад.
|
|||||
Золоті сторінки далеких епох (3 год)
|
||||||
2
|
Німецьке
Просвітництво та його вплив на розвиток Європи.
Йоганн Вольфґанґ Ґете (1749 – 1832). «Фауст» (І частина), останній
монолог Фауста (ІІ частина).
Віхи життя та
значення діяльності Й. В. Ґете для світової культури. Історія
створення трагедії «Фауст». Особливості
композиції. Проблематика.
(ТЛ) Трагедія. Поглиблення поняття
про художній образ.
|
|||||
3
|
Образ
Фауста як утілення динамізму нової європейської цивілізації. Пошуки сенсу
буття й призначення людини.
|
|||||
4
|
Опозиція
Фауст – Мефістофель. Фауст і Маргарита. Жанрова своєрідність твору.
Розвиток мовлення (письмово) Пошуки
сенсу буття й призначення людини у п’єсі «Фауст» Й. Ґете
|
|||||
Модернізм (6 год)
|
||||||
5
|
Модерністська
проза початку ХХ ст. (загальна характеристика).
Світоглядні й естетичні
засади модернізму, його художнє новаторство. Модерністські явища в художній
прозі на початку ХХ ст. Ф. Кафка, Дж. Джойс і М. Пруст як
зачинателі модернізму в європейській прозі.
|
|||||
6
|
Франц Кафка
(1883 – 1924). «Перевтілення».
|
|||||
7
|
Особливості композиції,
функції фантастики. Характерні риси стилю Ф. Кафки, поєднання
реалістичних і міфологічних елементів у гротескному світі.
|
|||||
8
|
Михайло Булгаков (1891 – 1940). «Майстер і Маргарита».
Життєвий і творчий шлях
М. Булгакова. М. Булгаков і Україна. Конфлікт митця з владою в
умовах тоталітарної радянської системи.
Роман «Майстер і Маргарита» як
«роман-лабіринт» зі складною філософською проблематикою. Культурні та
літературні джерела твору. Взаємодія трьох світів у творі: світ радянської
дійсності, біблійної давнини та фантастичної «дияволіали».
|
|||||
9
|
Особливості композиції («роман
у романі») та оповідної структури. Морально-філософський зміст
«єршалаїмських» розділів твору.
Розвиток
мовлення (усно) Дискусія «Що таке істина?» за романом
Булгакова «Майстер і Маргарита»
|
|||||
10
|
Трагізм долі митця (майстра).
Проблеми кохання й творчості. Засоби комічного (сатира, сарказм, пародія
та ін.) й трагічного (гротеск, трансформація простору й часу та ін.).
|
|||||
11
|
Контрольна робота №1
Контрольний твір
(письмово) Проблема метафоричного світобачення в оповіданні «Перевтілення» Ф.
Кафки або
Зображення
образу Майстра у романі «Майстер і Маргарита» М. Булгакова.
|
|||||
(твори 3-4 авторів за вибором
учителя)
Шедеври європейської лірики першої половини ХХ ст (5 год)
|
||||||
12
|
Розмаїття течій модернізму й авангардизму в європейській ліриці
XX ст.
Ґійом Аполлінер «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо». Ґійом Аполлінер – поет-авангардист. Зв’язок поезії митця з естетикою кубізму, своєрідність «сюрреалізму» письменника, його художні новації в царині лірики. Збірки «Алкоголі. Вірші 1898 – 1913 рр.», «Каліграми. Вірші Миру і Війни». Специфіка віршованої форми каліграм («Зарізана голубка й водограй»). Тема кохання й часу у вірші «Міст Мірабо». Верлібр у творчості Ґійома Аполлінера. |
|||||
13
|
Срібна доба російської
поезії: течії, здобутки, долі митців.
Олександр Олександрович Блок (1880 – 1921).
«Незнайома».
Зв’язок поезії
О. О. Блока із символізмом. Антитези у вірші «Незнайома». Засоби
зображення бездуховного життя суспільства та мрії ліричного героя.
|
|||||
14
|
Анна Андріївна Ахматова
(А. А. Горенко, 1889 – 1966). Вірші (1-2 за вибором учителя). Поема
«Реквієм».
А. А. Ахматова й
акмеїзм. Етапи творчості мисткині. Провідні теми й мотиви ранньої лірики
А. А. Ахматової, образ ліричної героїні, конкретність описів,
«щоденниковість» і психологізм. Поема «Реквієм» як відображення особистої й
суспільної трагедії. Протест проти насильства, біблійні мотиви в поемі. Образ
матері.
|
|||||
15
|
Контрольна
робота за розділом «Шедеври європейської
лірики І пол. ХХ ст.». Тести.
|
|||||
16
|
Позакласне читання Урок-мелодекламація, концерт. Лірика поетів «срібної доби» (В.
Маяковський, Б. Пастернак, …) Напам’ять один вірш
за вибором учня.
|
|||||
Антиутопія у світовій літературі (2 год)
|
||||||
17
|
Розвиток жанру антиутопії у XX ст.: ознаки та представники.
Джордж Оруелл (Ерік Артур Блер, 1903 – 1950). «Скотоферма» Зв’язок творчості Дж. Оруелла із соціально-історичною ситуацією доби. Викриття сутності тоталітарної системи та її ієрархії в антиутопіях митця. |
|||||
18
|
Боротьба проти страху й
рабської покірності в суспільній свідомості. Образ головного героя в
динаміці. Поетика антиутопії (фантастика, мова, символи, алегорії
та ін.).
(ТЛ) Антиутопія, конфлікт, сатира, соціальна фантастика. |
|||||
Проблема війни і миру в літературі XX ст. (4 год)
|
||||||
19
|
Епічний театр Б. Брехта:
теоретичні засади й художня практика.
Бертольт Брехт (1898 – 1956). «Матінка Кураж та її діти». Б. Брехт – драматург-новатор. Зображення війни як засобу збагачення в драмі «Матінка Кураж та її діти». Ідеї попередження та риси «епічного театру» в п’єсі. Форма твору (внутрішній монолог). |
|||||
20
|
Генріх Белль (1917 – 1985). «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…».Життєвий
і творчий шлях письменника. Засудження антигуманної сутності Другої світової
війни, її руйнівних наслідків для людства в оповіданні «Подорожній, коли ти
прийдеш у Спа…». Образ школи як художня модель нацистської Німеччини.
Зображення війни з погляду важко пораненого юного солдата. Символічний зміст
назви оповідання, її зв’язок з історією Спарти.
|
|||||
21
|
Специфіка змалювання образу
головного героя (відсутність імені, виразних індивідуальних рис, байдужість
до світу, зміни в його внутрішньому світі та ін.). Художні деталі.
Підтекст. Авторська позиція.
|
|||||
22
|
Пауль Целан (1920 – 1970). «Фуга смерті».
Віхи життя й творчості Пауля Целана. «Фуга смерті» – один із
найвідоміших творів про Голокост. Художнє новаторство митця. Ключові метафори
(«чорне молоко світання», «могила в
повітрі») як відтворення жахливої
реальності Освенціму. Прийом протиставлення. Провідні мотиви та їхня роль у
творі. Трансформація біблійних образів і мотивів у творі.
|
|||||
23
|
Розвиток
мовлення (письмово) Есе
«Найжахливіша потвора для людини – війна» (за вивченими творами)
|
|||||
24
|
Контрольна робота за розділами «Антиутопія у світовій літературі» та «Проблема війни та миру у
літературі ХХ ст.»
|
|||||
Людина та пошуки сенсу існування в прозі другої
половини XX ст. (4 год.)
|
||||||
25
|
Загальна характеристика провідних тенденцій прози другої половини ХХ ст..
Ернест Гемінґвей (1899 – 1961). «Старий і море».Віхи життя й творчості митця. «Кодекс честі» героїв Е. М. Гемінґвея. Реалістичний, міфологічний і філософський плани повісті «Старий і море». |
|||||
26
|
Символіка образів (риба,
море, рибалка, хлопчик та ін.). Образ Сантьяго. Ознаки притчі у повісті.
|
|||||
27
|
Ґабріель Ґарсіа Маркес (1927 – 2014). «Стариган із
крилами».
Короткі відомості про життя митця, лауреата Нобелівської премії. Специфіка «магічного реалізму» Ґ. Ґарсіа Маркеса. Синтез реального і фантастичного в оповіданні Ґ. Ґарсіа Маркеса «Стариган із крилами». |
|||||
28
|
Відображення
моральної деградації людства. Символічний зміст образу янгола. Ідея прагнення
до внутрішнього вдосконалення, морального відродження, повернення до вічних
цінностей.
Розвиток мовлення (усно) Есе. Чи прилетить янгол знову до людей? |
|||||
Література другої
половини ХХ – початку ХХІ ст. (2 год)
|
||||||
29
|
Провідні тенденції в
драматургії другої половини ХХ ст.
Формування «театру абсурду» як явища театрального авангарду в 1950-1960-х рр., його провідні ознаки. Огляд здобутків митців («Гостина старої дами» Ф. Дюрренматта, «Санта-Крус» М. Фріша, «Носороги» Е. Йонеско, «Чекаючи на Годо» С. Беккета). Жанрові новації (драма-притча, трагікомедія та ін.). Значення іронії, гротеcку у творах. Література постмодернізму Постмодернізм – одне із найяскравіших літературних явищ останніх десятиліть ХХ – початку ХХІ ст. Постмодерністське мистецтво: елітарна й масова культура. |
|||||
30
|
Позакласне
читання М. Павич.
Оповідання «Дамаскин»
|
|||||
31
|
Хуліо Кортасар (1914 – 1984). «Менади».
Короткі відомості про письменника.
Фантасмагорична картина безумства натовпу в оповіданні Х. Кортасара
«Менади». Відображення сучасних соціальних, психологічних, етичних проблем у
творі. Специфіка індивідуального стилю митця: поєднання реалістичних і
фантастичних елементів, калейдоскопічність подій, символіка, метафоризм,
пародія.
|
|||||
32
|
Контрольна робота
за розділами «Людина та пошуки сенсу існування в прозі другої
половини XX ст.» та «Література
другої половини ХХ – початку ХХІ ст.»
|
|||||
Сучасна література в юнацькому читанні (2 год) (1-2 твори за вибором учителя та учнів)
|
||||||
33
|
Маркус Френк Зузак (нар. 1975). «Крадійка книжок».
Короткі відомості про
митця. «Крадійка книжок» - роман про Другу світову війну. Історія життя
дівчинки Лізель Мемінґер. Викриття згубного впливу нацизму у творі. Образи
«маленьких людей», які опинилися в умовах фашистської системи. Ідеї
людяності, добра, порятунку життя й культури. Книга як символ збереження
духовності в жорстокому світу. Форми оповіді.
|
|||||
34
|
Стівен Едвін Кінґ (нар. 1947).
«Мораль».
Короткі відомості про письменника-фантаста. Метафора одержимості як
наскрізна тема творів письменника. «Мораль»: проблематика, поетика, жанрова
своєрідність. Біблійні мотиви
у творі. Психологізм у зображенні персонажів. Підтекст. Сенс назви й фіналу.
Художня своєрідність твору (динамізм, інтрига, нагнітання атмосфери,
невимушений виклад).
|
|||||
Підсумки (1 год)
|
||||||
35
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.
|
|||||
Немає коментарів:
Дописати коментар