9-А клас
українська література
Творчість Шевченка періоду «трьох літ»
(виконайте завдання в робочому зошиті до 23 березня і пришліть мені відповіді (сфотографовані) на вайбер або електронну адресу valua.koval4@gmail.com)
Період 1843-1847 рр. – це золота пора творчості Шевченка.
Перший період цих років – період «трьох літ» (як і назва циклу від назви останнього
вірша, уміщеного в рукописній збірці).
«Тризна» - перший твір цього етапу.
«Розрита могила», «Чигрине, Чигрине», поема «Сова», «Невольник»,
«Великий льох», «Наймичка», «Сон», «Кавказ», «Єретик», «І мертвим, і живим…», «Заповіт»
- твори цього періоду.
Провідний метод – критичний
реалізм.
Поема «Кавказ»
Жанр: сатирична поема з елементами лірики й героїки.
Джерела: загарбницька війна царської Росії проти народів Кавказу
(1840-1845). Загибель у цій війні друга Шевченка Якова де Бальмена (український художник-аматор, офіцер, виконав 39 ілюстрацій до рукописного «Кобзаря» Шевченка) поштовх
до написання поеми, у якій піднімається питання про право на щастя всіх
поневолених народів.
Мотив: викриття загарбницької політики російського
самодержавства, реакційної ролі церкви й дворянської моралі.
Ідеї: співчуття поневоленим, схвалення патріотичної, мужньої
боротьби горців, утвердження безсмертя народу; заклик до об’єднання зусиль
народів для боротьби проти спільного ворога – російського царату.
ЗАВДАННЯ:
1.
Прочитайте поему «Кавказ».
2.
Дайте письмово відповіді
на питання.
1.
Кому присвячена
поема.
2.
Чому, на вашу
думку, Шевченко відійшов від міфологічного сюжету, замінивши печінку, яку орел
клював у Прометея, на серце?
3.
Розкрийте образи-символи
поеми: Прометей, орел, тюрма.
4.
Випишіть вислови з
поеми, які стали крилатими (афоризми).
Послання «І мертвим, і живим, і ненародженим землякам
моїм в Украйні і не в Украйні моє дружнєє посланіє»
Жанр: послання.
Мотив: критика української
еліти, яка зневажає український народ, і заклик до соціального примирення
заради відродження нації.
Ідея: вплив на формування
національної самосвідомості українського народу, осуд байдужості до майбутнього
свого народу, утвердження демократичного розуміння історії України та
культурного процесу.
ЗАВДАННЯ:
1. Прочитайте послання «І мертвим, і живим…».
2. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника (сторінки
224-226).
3. Дайте письмово відповіді на питання.
1. Що таке послання як жанр?
2. Які ще твори Шевченка, що ви вивчали, за жанром –
послання?
3. Кому автор адресує послання?
4. У яких іпостасіях постає оповідач (ліричний герой) у
поемі?.
5.
Випишіть вислови з
поеми, які стали крилатими (афоризми).
6.
Вивчіть напам’ять
уривок із поеми від слів «Якби ви вчились
так, як треба…» до слів «А історія!..
поема вольного народу».
Немає коментарів:
Дописати коментар