Частина 1
УКРАЇНСЬКА МОВА
Завдання 1 – 10 мають чотири варіанти відповідей, серед яких лише ОДИН
ПРАВИЛЬНИЙ
1.
Наголос на другому
складі мають усі слова рядка
А дочка, спина,
вимова, ідемо
Б корисний,
подруга, виразно, завдання
В предмет,
рукопис, ненавидіти, в’язкий
Г кропива,
приязнь, крицевий, каталог
2.
Правильно вжито
дієслівну форму в реченні
А Українці
боряться за мир.
Б Коли ти
віддасиш мені книгу?
В Ходімте трохи
швидше.
Г Запам’ятаймо цю
мить.
3.
У прямому значенні
вжито всі виділені слова в рядку
А солодка мука, блискуче майбутнє, малинове
варення, малинові вуста
Б срібна сльоза, вершина гори, кам’яний берег,
солодкий спів
В червоні маки, голова дівчини, тепла вода,
корінь берези
Г молочний стіл, соковитий голос, тепле
проміння, чиста совість
4.
Одним способом
утворені всі слова в рядку
А бензоколонка,
блокпост, соборність, Вишгород
Б міні-проект,
атомохід, визволення, полезахисний
В поділ, підклас,
п’ятирічний, небезпека
Г захист, обман,
прихід, блакить
5.
Однакова кількість
звуків і букв у кожному слові є в рядку
А відзвук, їжак,
ячмінь, здоров’я
Б джміль,
щирість, п’ять, вугілля
В земля, райдуга,
європеєць, Ясси
Г щавель, ательє,
рядок, боєць
6.
Порушення норми
чергування у – в, і – й є в рядку
А у Рівному,
порошинка в оці, зображення в телевізорі, шлях у лісі
Б у Ялті, вітер у
полі, риба в озері, пташка в небі
В у Опішні, грім
у небі, узвар у каструлі, корабель в морі
Г і золотої й
дорогої, півонії й олеандри, сади й городи, вітер і гроза
Прочитайте текст і виконайте завдання 7 – 10 до нього.
(1)
Щоб по справжньому любити, потрібно мати могутню духовну силу.
(2)
Уяви собі шмат благородного каменя – мармуру. (3) Майстер-скульптор може вирізьбити з цього шматка прекрасне
творіння рук своїх – кам’яну квітку, троянду, що не поступається за красою
живій, запашній квітці з краплинами роси й відблиском ранкового світанку. (4) Майстер-скульптор бачить квітку в
безформному, красивому, але мертвому камені. (5) Він починає різьбити, він трудиться в поті чола і ось з глибини
мертвої матерії виступають обриси живої краси – краси рукотворної, краси,
створеної людиною (За В. Сухомлинським).
7.
Орфографічну
помилку допущено в слові
А прекрасне
Б
майстер-скульптор
В різьбити
Г по справжньому
8.
Пунктуаційну
помилку допущено в реченні
А першому
Б другому
В третьому
Г п’ятому
9.
Складнопідрядним
реченням із підрядною частиною мети є
А перше
Б третє
В четверте
Г п’яте
10.
Поширеною й
непоширеною відокремленими прикладками ускладнено речення
А друге
Б третє
В четверте
Г п’яте
Завдання 11 – 23 мають чотири варіанти відповідей, серед яких лише ОДИН
ПРАВИЛЬНИЙ.
11.
Чергування приголосних
звуків при словозміні чи словотворенні можливе в усіх словах рядка
А графити,
світити, вчити, вимірювати
Б мостити, пекти,
любити, летіти
В дробити,
стерегти, брати, везти
Г берегти,
їздити, мести, жити
12.
НЕ порушено правило
спрощення в усіх групах приголосних у
рядку
А тиждень –
тижневий, виїзд – виїзний, агент – агенство
Б випуск –
випускний, контраст – контрасний, улестити – улестливий
В тиск – тиснути,
користь – корисливий, масло – масний
Г брязк –
брязнути, блиск – блиснути, аспірант – аспіранський
13.
З апострофом
пишуться всі слова іншомовного походження в рядку
А марсел..єза,
б..язь, б..єф, Руж..є
Б миш..як,
м..юзикл, міл..ярд, монпанс..є
В прем..єр,
кар..єра, комп..ютер, інтерв..ю
Г к..ювет,
б..юджет, він..єтка, кон..юктура
14.
Без знака м’якшення
пишуться всі слова в рядку
А кін..ця, ялин..ці,
секретар.., крохмал..
Б на вишен..ці,
мад..яр, гал..ці, вір..те
В різ..бяр,
куз..ня, віднос..ся, матін..чин
Г Ул..яна,
Сибір.., рибал..ці, радіс..ть
15.
Усі слова пишуться
з великої літери в рядку
А (г)енеральний
(к)онсул (у)країни, (л)іга (н)ацій, (є)вропейський (с)оюз, (д)ень
(с)лов’янської (п)писемності
Б (п)івденне
(п)олісся, (с)ин (б)ожий, (в)сесвітня (р)ада (м)иру, (к)онституція (у)країни
В) (а)кт
(п)роголошення (н)езалежності (у)країни, (н)обелівська (п)ремія, (е)поха
(в)ідродження, (д)ень (з)луки
Г (в)ерсальський
(м)ир, (к)онгрес (д)емократичних (с)ил (у)країни, (д)есятинна (ц)ерква,
(п)івнічна (б)уковина
16.
Подовження НЕ відбувається в усіх словах
іншомовного походження в рядку
А ін…овації,
Ніц..а, бравіс..имо, шас..і
Б інтермец..о,
беладон..а, процес..ія, телеграм..а
В піаніс..имо,
контр..озвідка, ір..еальний, Рус..о
Г ас..амблея,
прогрес.., кор…ектний, б́ул..а
17.
До чоловічого роду
належать усі іменники в рядку
А полин, тюль,
кіно, розпач
Б дріб, аташе,
поні, путь
В насип, денді,
професор, нежить
Г пастораль,
суддя, каліка, Мадер
18.
Норму відмінювання
числівників ПОРУШЕНО в рядку
А вісімдесятьома
чотирма, двомстам п’ятдесятьом п’ятьом, сімох, восьми
Б вісьмистами
двадцятьома п’ятьома, мільйону, багатьох, однією другою
В двом сьомим,
трьома, кільканадцяти, сто першого
Г одинадцятеро,
сімдесяти, (на) семистах дев’яти, тисячею
19.
Через дефіс
пишуться всі прислівники в рядку
А де/не/де,
по/сусідськи, з/року/в/рік, як/не/як
Б по/справжньому,
тишком/нишком, казна/коли, якось/то
В по/нашому,
раз/у/раз, сам/на/сам, як/от
Г по/козацьки,
по/суті, по/четверте, по/правді
20.
Виділене слово є
сполучником, і його треба писати разом у реченні
А О, що/б я не робив, любов моя вмиратиме зі
мною (Д. Павличко).
Б Слова солодкі
говорилися про/те, щоб волю дать
нещасному народу (М. Рильський).
В ́ Як/би забути всіх уже і все? (Л. Костенко).
Г Що/б щасливим ти виріс колись, розпалю в
твоїм серці багаття (В. Александрова).
21.
Правильно
побудовані всі словосполучення в рядку
А по власному бажанню,
залежно від обставин, гаяти час
Б іншим разом, по
службових справах, згідно положення
В здобути освіту,
дякувати Оксану, лекції по математиці
Г автобус на
замовлення, хворий на грип, упродовж місяця
22.
Тире між підметом і
присудком НЕ ставиться у реченні (розділові знаки пропущено)
А Писати вірші то
мій чесний хліб (І. Складаний).
Б Кохання
вірність істини одвічні (Л. Костенко).
В Один у полі не
воїн (Нар. тв.).
Г Найгірша
помилка вважати невмируще за доцільне (В. Підмогильний).
23.
Між частинами
складного речення перед і кома НЕ ставиться (розділові знаки пропущено)
А А буває ідеш по
світу і проходить повз тебе людина так неначе проносить квіти і тобі віддає
половину (Л. Костенко).
Б Діти плачуть і
плачуть дерева (І. Драч).
В Село в снігах і
стежка ані руш (Л. Костенко).
Г Обабіч вже
зеленіла тонка квітнева травка і на кущах верби та вільхи прокльовувалася
тужава брость (В. Шевчук).
Завдання 24 -29 мають на меті встановлення відповідності.
24.
Установіть
відповідність.
Вид чергування
1 [г] - [ж]
2 [х] - [с']
3 [з] - [ж]
4 [к] - [ц']
Слова
А ходити, садити,
радити, водити
Б вік, рука,
мука, ріка
В друг, ворог,
Бог, дуга
Г вухо, мох, дух,
свекруха
Д мазати, везти,
казати, в'язати
А Б
В Г Д
|
|||||
1
2
3
4
|
|||||
25.
Установіть
відповідність.
Фразеологізм
1 бочка Діогена
2 авгієві стайні
3 халіф на годину
4 езопівська мова
Тлумачення
А замаскований
спосіб висловлювання думок з натяками
Б відмова від
зручностей і вигод
В щось дуже
занедбане, безлад
Г людина, яка
благотворно впливає на когось, приносить користь
Д людина, яка
захопила владу або наділена нею на короткий час
А Б
В Г Д
|
|||||
1
2
3
4
|
|||||
26.
З’ясуйте, якою
частиною мови є позначені цифрами слова в реченні (цифра позначає
наступне слово).
Може, це біль (1) наш, а може, вина, може, бальзам на (2) занедбані душі –
спогад криниці (3) і спогад вікна, (4) спогад стежини і дикої груші (Л. Костенко).
А іменник
Б займенник
В дієприкметник
Г прийменник
Д сполучник
А Б
В Г Д
|
|||||
1
2
3
4
|
|||||
27.
Установіть
відповідність
Член речення
1 підмет
2 додаток
3 означення
4 обставина
А Б
В Г Д
|
|||||
1
2
3
4
|
|||||
Виділена сполука в реченні
А Гіацинтовим
сонцем сто раз над тобою зійду (Л. Костенко).
Б Ішли дві долі різними шляхами (Л.Костенко).
В Давав бенкети на півста персон (Л.Костенко).
Г А нам всього по вісімнадцять літ (Л.Костенко).
Д Багато слів страшних тут наговорено (Л.Костенко).
28.
Установіть
відповідність
Характеристика
1 означено-особове
2 неозначено-особове
3 узагальнено-особове
4 безособове
А Б
В Г Д
|
|||||
1
2
3
4
|
|||||
Речення
А Не спалося ні
миті (Л. Костенко).
Б Хліб-сіль їж,а
правду ріж (Нар. тв.).
В Козацька школа,
крита очеретом…
(Л. Костенко).
Г Цілую всі ліси (Л. Костенко).
Д Той монастир
недавно збудували
(Л. Костенко).
Читання й аналіз
тексту
Прочитайте уважно текст. Виконайте завдання 30-34 до нього. З чотирьох
варіантів відповідей оберіть ОДНУ ПРАВИЛЬНУ й позначте її.
Людинолюб
(1 – 2) Загальновизнано, що найталановитішим майстром сміху в
українській літературі був Остап Вишня.
(3 – 9) Коли я працював у редакції
журналу «Дніпро», ми часто зверталися до нього з проханням написати гумореску,
фейлетон або статтю на ту чи іншу тему. Іноді давали матеріал, факти. І кожного
разу, звертаючись до нього, відчував незручність, бо досить часто турбували
його. Що не кажіть, був він уже похилого віку й до всього переобтяжений роботою
в журналі «Перець». Але на прохання наше Павло Михайлович незмінно відповідав:
– А на коли?
– На коли зможете, Павле Михайловичу.
(10 – 11) За 5-7 днів Остап
Вишня надсилав до редакції написане або повідомляв по телефону.
(12 – 17) Не пам’ятаю
випадку, коли б Остап Вишня не дотримав слова, не виконав обіцянки. Так було
написано статті про творчість молодих на той час гумористів Дмитра Білоуса й
Павла Ключини. Той, хто прочитав їх, переконається, з якою любов’ю ставився
Павло Михайлович до молодої зміни, як радів талановитому сатиричному віршу чи
гуморесці молодих побратимів по перу. Ця любов просвічувалась із кожного рядка
статті й заохочувала, спонукала авторів-початківців до подальшої роботи над
собою.
(18 – 25) Напередодні 1954
року в редакції було заплановано відкрити нову рубрику «Письменники про свою
роботу». Малося на меті опублікувати на допомогу початківцям серію статей
видатних майстрів літератури, у яких би вони розповіли про власний творчий
досвід. З такими пропозиціями ми звернулися до Павла Тичини, Максима
Рильського, Остапа Вишні, Юрія Смолича, Петра Козланюка й інших. Дуже нелегко
було організувати подібний матеріал, письменники неохоче відгукувалися на наше
замовлення, адже психологія творчості належить до найскладнішої сфери людської
діяльності. Не так просто твір написати, а розповісти, як він писався, – іще
складніше. Ураховуючи це, я хотів замовляти матеріал сам і не по телефону.
(26 – 29) Так якогось дня
з’явився я перед ясні очі Павла Михайловича, у його затишному кабінеті.
Славетний гуморист вислухав мене уважно, схвалив наш намір і якось непомітно
перевів розмову на інше… Усе ж під кінець розмови я делікатно нагадав про мету
свого приходу:
– А на коли? – уже
з іскорками в очах запитав Павло Михайлович.
(30 – 31) Терміну я не
обмежував. Буквально за кілька днів Остап Вишня зателефонував до редакції і
повідомив про те, що статтю написав.
(32 – 33) Проте радість моя
виявилася передчасною. Одержаний матеріал не відповідав поставленій меті: не
було в ньому про творчий досвід, на який ми так сподівалися.
(34 – 35) У таких випадках
розмову з автором доводилося вести мені як головному редакторові. А в розмові
мало йтися не про окремі зауваження, а про те, що статтю треба написати заново.
(36 – 38) І ось я стою на
сходовому майданчику в будинку, де мешкав Остап Вишня. Двері відчинив сам
господар. Ласкава усмішка, м’який погляд крізь скельця окулярів. Одразу
віриться, що така людина зрозуміє тебе з півслова.
(39) Так воно й
сталося. Статтю було написано заново.
(40 – 41) У результаті
кількарічного спілкування з Остапом Вишнею я дійшов повчального висновку: що
талановитіший автор, то легше порозумітися з ним редакторові (За О. Підсухою).
29. Висловлювання Загальновизнано, що найталановитішим
майстром сміху в українській літературі був Остап Вишня (рядки 1 – 2) є.
А темою
Б тезою
В ідеєю
Г аргументом
30.
Текст є
літературним твором, написаним у жанрі
А нарису
Б новели
В фейлетону
Г шаржу
31.
Підтвердженням
заголовка є всі наведені судження, КРІМ
А Той, хто
прочитав їх, переконається, з якою любов’ю ставився Павло Михайлович до молодої
зміни, як радів талановитому сатиричному віршу чи гуморесці молодих побратимів
по перу (рядки 14 – 16).
Б Ласкава
усмішка, м’який погляд крізь скельця окулярів. Одразу віриться, що така людина
зрозуміє тебе з півслова (рядки 37 – 38).
В Славетний
гуморист вислухав мене уважно, схвалив наш намір і якось непомітно перевів
розмову на інше (рядки 27 – 28).
Г Так якогось дня
з’явився я перед ясні очі Павла Михайловича, у його затишному кабінеті (рядки 26 – 27).
32.
Справедливість думки … що талановитіший автор, то легше порозумітися з ним редакторові доводять
висловлювання з тексту, КРІМ
А Буквально за
кілька днів Остап Вишня зателефонував до редакції і повідомив про те, що статтю
написав (рядки 30 – 31).
Б Не пам’ятаю
випадку, коли б Остап Вишня не дотримав слова, не виконав обіцянки (рядок 12).
В Одержаний
матеріал не відповідав поставленій меті: не було в ньому про творчий досвід, на
який ми так сподівалися (рядки 32 – 33).
Г Одразу
віриться, що така людина зрозуміє тебе з півслова (рядки 37 – 38).
33.
У реченні Так
якогось дня з’явився я перед ясні очі Павла Михайловича, у його затишному
кабінеті (рядки 26 – 27) виділені слова є
А метафорою
Б епітетом
В порівнянням
Г фразеологізмом
Частина 2
УКРАЇНСЬКА
ЛІТЕРАТУРА
Завдання 34 – 53
мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ.
34.
Твір «Ой летіла
стріла…» за жанром –
А дума
Б балада
В історична пісня
Г
суспільно-побутова пісня
Д
родинно-побутова пісня
35.
Вранці в Путивлі на валу побивається за своїм милим
А Либідь
Б Катерина
В Ярославна
Г княгиня Ольга
Д Маруся
Богуславка
36.
«Педанти здивувалися і замовкли. Жовчні люди схопили цю
книгу з наміром потішитись, вилаяти її, знищити зухвалого письменника, але з
перших сторінок їхній гнів минув – вони почали сміятися» – цими словами
охарактеризовано твір
А «Всякому місту
– звичай і права»
Б «Бджола та
Шершень»
В «Наталка
Полтавка»
Г «Маруся»
Д «Енеїда»
37.
Смерть Василя в
повісті «Маруся» Квітки-Основ’яненка є
А експозицією
Б зав’язкою
В розвитком дії
Г кульмінацією
Д розв’язкою
38.
На фото зображено
автора твору
А «Маруся»
Б «De libertate»
В «Чорна рада»
Г «Гайдамаки»
Д «Наталка
Полтавка»
39.
«Сини мої! Орли мої! Летіть в Україну, – хоч і лихо
зустрінеться, так не на чужині» – промовляє
А титар
Б Лейба
В Ярема
Г Іван Гонта
Д Максим Залізняк
40.
Підзаголовок (Комедія) має твір
А «Кавказ»
Б «Катерина»
В «Гайдамаки»
Г «Сон (У всякого
своя доля…)»
Д «І мертвим, і
живим, і ненарожденним…»
41.
Арена людських пристрастей і найкраща оздоба українського
письменства – це характеристика твору
А «Земля»
Б «Лісова пісня»
В «Мартин Боруля»
Г «Кайдашева
сім’я»
Д «Тіні забутих
предків»
42.
Являйся, зіронько, мені хоч в сні! – благає свою
кохану ліричний герой твору
А Івана Франка
Б Павла Тичини
В Миколи Зерова
Г Миколи Вороного
Д Максима
Рильського
43.
Смерть пророка, не признаного своїм народом –
так окреслив тему свого твору
А Іван Франко
Б Панас Мирний
В Тарас Шевченко
Г Іван
Карпенко-Карий
Д Михайло
Коцюбинський
44.
Рудченко – це
справжнє прізвище
А Івана Білика
Б Лесі Українки
В Олександра
Олеся
Г Івана
Карпенка-Карого
Д Івана
Нечуя-Левицького
45.
Кононівським полям
присвячено твір
А «Земля»
Б «Intermezzo»
В «Лісова пісня»
Г «Кайдашева сім’я»
Д «Тіні забутих
предків»
46.
За трагічною подією
1918 року написано твір
А «Київ –
традиція»
Б «Памяті
тридцяти»
В «Любіть
Україну!»
Г «Я (Романтика)»
Д «Україна в
огні»
47.
«…Зненацька згадав про фізкультуру. Йому конче захотілося
розпочати день нормально, по-міському, так, ніби він уже зовсім у нових
обставинах освоївся. Важливо ж відразу поставити себе в норму, бо норма й
розпорядок – перша запорука досягнень!» – розмірковує
А Мокій Мазайло
Б Василь Кравчина
В Степан Радченко
Г Людвіг фон
Крауз
Д Григорій
Многогрішний
48.
Реченням Блакитніє море. Дитячим щебетом починається
ранок на одному з мальовничих півостровів, що по-тутешньому зветься просто кут починається
твір
А «Місто»
Б «Дитинство»
В «Мина Мазайло»
Г «Залізний
острів»
Д «Три зозулі з
поклоном»
49.
Засновником усмішки
як літературного жанру вважають
А Остапа Вишню
Б Олеся Гончара
В Миколу Куліша
Г Івана Багряного
Д Миколу Вороного
50.
Сани, крисані,
місяць – образи поезії
А «Різдво»
Б «Чари ночі»
В «Балада про
соняшник»
Г «О, земле
втрачена, явись…»
Д «Як добре те,
що смерті не боюсь я…»
51.
Прочитайте рядки.
Гори! Життя – єдина мить,
Для смерті ж – вічність
ціла.
В уривку використано
А анафору
Б асонанс
В антитезу
Г алітерацію
Д алегорію
52.
«Цю землю можна їсти! На! Їж! Я хочу дивитися на тебе,
сину мій, як на символ свого буття отут!» – звертається до свого сина
А Купріян Хуторний
Б Лаврін
Запорожець
В Ернст фон Крауз
Г прадід Данило
Д Денис Сірко
53.
До постмодерністів
належить
А Євген Маланюк
Б Іван Багряний
В Оксана Забужко
Г Ліна Костенко
Д Василь Стус
У завданнях 54 – 57 до кожного з чотирьох рядків інформації, позначених
ЦИФРАМИ, виберіть ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ, на Вашу думку, варіант, позначений БУКВОЮ.
54.
Установіть
відповідність між персонажем твору та його автором
Персонаж твору
1 Гагін
2 Заброда
3 Вишняк
4 Андрюша
Автор твору
А Пантелеймон
Куліш
Б Олександр
Довженко
В Микола
Хвильовий
Г Ліна Костенко
Д Олесь Гончар
А Б
В Г Д
|
|||||
1
2
3
4
|
|||||
55.
Установіть
відповідність між назвою твору та літературним напрямом
Назва твору
1 «Кайдашева
сім’я»
2 «Я (Романтика)»
3 «Чорна рада»
4 «Маруся»
Літературний напрям
А сентименталізм
Б експресіонізм
В імпресіонізм
Г романтизм
Д реалізм
А Б
В Г Д
|
|||||
1
2
3
4
|
|||||
56.
Установіть
відповідність між персонажами одного твору
Персонаж твору
Марфа Яркова
Христя Хуторна
Прабаба Марусина
Баранова-Козино
Персонаж твору
А Данило
Б Михайло
В Олеся
Запорожець
Г Одарка
Єрмолаївна
Д Мотрона
Розторгуєва
А Б
В Г Д
|
|||||
1
2
3
4
|
|||||
57.
Установіть
відповідність між уривком із твору та його автором
Уривок із твору
1.
Ніхто твоїх не заперечить прав.
Так перший світ осяв твої висоти,
До тебе тислись войовничі готи,
І Данпарштадт із пущі виглядав.
2.
Хтось ними плакав, мичився, болів,
із них почав і ними ж і завершив.
Людей мільярди, і мільярди слів,
а ти їх маєш вимовити вперше!
3.
Сонця хлюпочуться в озерах,
спадають гуся до води
в далеких по життєвих ерах
мої розтанули сліди.
4.
Україно! Ти для мене диво!
І нехай пливе за роком рік,
Буду, мамо, горда і вродлива,
З тебе дивуватися повік.
Автор твору
А Василь Стус
Б Микола Зеров
В Ліна Костенко
Г Євген Маланюк
Д Василь
Симоненко
А Б
В Г Д
|
|||||
1
2
3
4
|
|||||
Частина 3
ВЛАСНЕ
ВИСЛОВЛЮВАННЯ
58.
Прочитайте
наведений текст.
Київ – місто великих можливостей. Тут живуть відомі актори, письменники,
політики… Кажуть, що найбільшого успіху
досягають не корінні мешканці столиці, а приїжджі, особливо вихідці з села.
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
Сформулюйте тезу, наведіть два-три переконливі аргументи, що найкраще
підтвердять Вашу думку. Проілюструйте Ваші міркування посиланнями на приклади з
художньої літератури чи інших видів мистецтва (зазначте автора й назву твору,
укажіть проблему, порушену митцем, художній образ, через який проблему
розкрито, наведіть цитату з твору тощо), історичними фактами або випадками з життя.
Не переказуйте зміст художнього твору, не давайте повної характеристики
образів. Сформулюйте висновки.
Увага! Робота, що НЕ
ВІДПОВІДАЄ темі власного висловлення, буде оцінено в 0 балів. Роботу обсягом до 100
слів буде оцінено в 0 балів.
Є відповіді?
ВідповістиВидалитиТак а де відповіді?
Видалити